sg

Pazartesi, Temmuz 17, 2006

[KayzerNet] Re: okullardaki �iddet ile ilgili

Bir tarafta küçük kýzlara saldýran sapýklar, bir tarafta ölen gencecik uyuþturucu baðýmlýsý kýzlarýmýz. Neler oluyor bize diye haber kuþaklarýnda soru soran haber sunucularý ellerini vicdanlarýna koyup program akýþlarýný eleþtirmeye baþlasalar hiç fena olmayacak aslýnda. Bir tarafta cinli perili bir dizi. SÝhirli annem! büyüler sihirler havada uçuþurken büyük bir cinayet iþleniyor arka planda. Henüz ilkokula giden üvey evlat kývýrcýk saçlý veletin ilkokula giden sevgilisi var! Peki kim izliyor bu diziyi. Ýlkokul çaðlarýndaki çocuklarýmýz. Beyinlerine kazýnan tek þey; kýzlarýn sevgilisi olmasý gerektiði. Sonra bu veletlerin bir beden büyükleri de lise önlerinde bu örnek sevgilileri için cinayetler iþleyecek hale geliyor. Mafya dizilerinden alýntýdýr denilerek! En masum diziden altýðý bilinç altý öðretisini, uygulama dersleri niteliðindeki Mafya dizilerindeki yöntemlerle birleþtirerek! Ve habercilere düþen neler oluyor bize demek! Manþetlere bunu yazmak! Bataklýðý besleyen damarýn üstünde oturduðunu "Para" için görmezden gelerek!
 
Peki anne nerede bu sýrada? Neden çocuðuna aman yavrum izleme böyle þeyleri demiyor? Diyemez! Çünkü kadýnýn seslerini yansýttýðý iddia edilen sapkýn programlarýn manyetik etkisinden henüz çýkmýþ deðil. Daha akþam haberlerinden bu hipnozla çocuðunu yanýna alýp haber bültenlerinde neler oluyor bize diyen habercileri izleyecek. Akþam baba da katýlacak bu oyun sahnesine.Hayda hoppa diye baðýrýp çaðýran sözde türkücüler! Sadece türkü mü söyleyecek bu artist bozuntularý? Anne babaya hürmetten de dem vuracak! Bendeyken namaz kýlardýn Asena Haným diye baðýracak, ekrandakiler de þöyle derinden bir "Vayyy Beee!" çekecekler. Olaya son katýlan babanýn da hipnozu tamam olacak. Malum evli nikahlý eþini aldatma fetvasýný, izlerken karýsýný bile gözyaþlarýna gömen bir Halk Kahramanýndan almýþ olacak! Salyalarýyla sabahýna uyanacak! babalýk vazifesini ödediði elektrik faturasýndan ibaret görüp, evde usulca þartlandýrýlan eþinin ev halkýnýn, zil sesiyle salya akýtmasýný marifet sayacak!
 
Bataklýðý anlatmaya kalksak çýldýrýr insaf! Bir tarafta aile denen kutsallýða küfreden sapkýn zihniyetin hipnozuna takýlmýþ bir gençlik! Bir tarafta da Gölgelerle oynamayý býrakalým. Gördüklerimiz gölge ama gerçekler arkamýzda diye yýrtýnan Sokratesler! Ama galip; davulu en çok ses çýkartan. Ve rolünü en iyi oynayanýn elinde zafer bayraðý! Memleketin en çok satan gazetesinde Þiþme kadýnýn faydalarýný anlatan bir zýrtapoz! Ekmek bulamýyorum diye haykýran adamýn elinde, dengesiz beslenen evlatlarýn ruhunu dengesizleþtirmek için hoooppp...  Ýþte oldu; þimdi karýsý, kýzý, çocuklarý da zehirden faydalanacak!
 
Yýrtýnýn olur mu? Hadi baðýrýn kral çýplak diye. Ama duyulmuyor ki ses! Çünkü sahnede en iyisi sergileniyor bir bin yýllýk klasiðin! Ve oyuncular hep Oskarlý! Kimi bilmem hangi manken, kimi türkücü kimi haberci vs... Ve kötü oynanmýþ gösterilen roller. 1500 sene evvelde kaldý denip de söndürülmeye çalýþýlan güneþler! Oysa güneþin sönmeyeceðini bilenler, insanlarýn körleþmesiyle yollarýný açmayý keþfettiler. Ve kör gözlerin bedenine en iðrençliklerini Nur diye yutturdular!
 
Hani derler ya devran dönecek diye... Dönecek elbet!!! Ýþte o gün için þimdiden temiz su kuyularý açalým... Kuyu olmaya hazýrlanalým...


hasan fatih özturan <hfozturan@gmail.com> wrote:
Okuldaki Þiddet
Dr. Hasan AYDINLI

Bugünkü her piþmanlýk; dünkü ihmâl, gaflet ve umursamazlýðýn acý birer meyvesi olarak karþýmýza çýktý. Yarýnlar da, acý-tatlý her türlü semeresiyle bugünün baðrýnda geliþip hazýrlanmaktadýr. Bu itibarladýr ki, çok yakýn bir gelecekte, milletçe ya keþkelerle kadere taþlar yaðdýrýp geçmiþi hasretle anacaðýz, yahut onu ve kahramanlarýný hayýrla yâd edip tâlihimize tebessüm edeceðiz.



Son yýllarda okullarda þiddet giderek artmaktadýr. Henüz eriþkinliðe adým atmamýþ çocuklarýn, kendilerinden beklenmedik bir þekilde þiddete meyletmesi, uzmanlarý konu üzerinde düþünmeye sevk etmektedir. Anne-babalar çocuklarýný okula gönderirken, onlarýn þiddete mârûz kalmasýndan veya bu tür hâdiselerin içinde bulunmasýndan endiþe etmektedir. Önceleri Batýlý ülkelerde vuku bulan ve kendimizden çok uzakta gördüðümüz bu tür hâdiseler, ülkemizde de artýk sýk karþýlaþtýðýmýz bir durum hâline geldi. 'Saldýrganlýðýn ve þiddetin sebebi nedir? Geliþme çaðýndaki insanlar, niçin kendilerinden beklenmeyen bu tür davranýþlara baþvururlar? Bu durum karþýsýnda anne-baba ve eðitimciler neler yapabilir? Toplum ve medyanýn konuya yaklaþma tarzý ne olmalýdýr? vb.' sorularýn cevabý artýk bugün herkesi ilgilendirir duruma gelmiþtir.

Okullarda görülen menfî davranýþlar; silâh taþýma, eþyaya zarar verme, kavga etme, öldürme, psikolojik baský, ahlâk dýþý davranýþlara zorlama, intihar giriþimi, kabadayýlýk ve çeteleþme þeklinde sýnýflandýrýlabilir. Bu tür davranýþlar bir kiþi ile sýnýrlý kalmayarak, toplumu ve eðitim câmiasýný tesir altýna alýr. Bu durumda okullarda güven eksikliði oluþur, emniyetin olmadýðý bir yerde çocuk ve gençler kendilerini eðitim ve öðretime veremez, neticede eðitimin kalitesi düþer. Þiddetin önünün alýnamamasý, bu tür menfî davranýþlarýn daha da artmasýna sebep olur. Þiddet, kullanýcýlarýnýn elinde âdeta sihirli bir güç hâline gelir. Þiddet kullanan talebeler mesuliyetten kaçar, çeþitli menfaatler elde eder (para toplama, dersleri kolayca halletme, okuldaki kurallardan kurtulma, arkadaþlarýna hükmetme vb.), nüfuzlarýný artýrýr ve ilgi odaðý olur. Fâsit bir daire içinde þiddet, menfî duygu ve davranýþlarý besler; bu ise yeni þiddet hâdiselerine basamak teþkil eder.

Önceleri þiddete baþvuranlarýn; zekâ seviyesi düþük, toplumdan dýþlanmýþ, uyuþturucu madde kullanan ve ailevî problemleri olan çocuklar olduðu düþünülürdü. Ancak daha sonraki dönemlerde zâhiren ailevî problemi olmayan, refah seviyesi yüksek, uyuþturucu madde kullanmayan ve normal zekâlý talebelerin de sýklýkla þiddete yöneldiði fark edildi. Ebeveynleri de hayrete düþüren bu vak'alar, son zamanlarda medyada sýk sýk yer almaya baþladý (15-16 yaþlarýndaki kýzlarýn kavgasý, okuldan kaçan çocuklarýn birbirini yaralamasý, çete kavgalarý, ölümle neticelenen saldýrýlar, öðretmenleri tehdit etme ve haraç toplama gibi).

Suçu azaltmanýn bir yolu da, þiddete meyilli çocuklara gerekli ilgi ve alâkayý göstermektir. Eriþkin suçlularýn çoðunun çocukluk ve gençlik dönemlerinde de þiddete baþvurduklarý fark edilmiþtir.1 Þiddete meyilli çocuklarýn problemlerinin çözümü hususunda atýlacak adýmlar, yarýnýn toplumunu daha büyük hasarlardan koruyacaktýr.

Þiddete uðrayan çocuklarýn tehdit neticesi yaþadýðý þahsiyet zedelenmesi; utanç duymalarýna ve sessiz kalmalarýna sebep olabilir. Bu durumda, çocuklarýn baský ve þiddete mârûz kalmasý devam edebilir. Bu da sebepsiz korkulara, aileye baðýmlýlýktaki artýþa, strese, baþarý düþüþüne, depresyona, intihar giriþimine veya þiddete karýþmaya sebebiyet verebilir. Anne-babalarýn, çocuklarýndaki sýra dýþý davranýþlarý erken fark etmeleri önemlidir. Þiddete mârûz kalmýþ bir çocuk, bunu gizleme yoluna gider. Dolayýsýyla anne-baba ve eðitimciler, çocuktaki bu tip deðiþiklikleri fark etmeye çalýþmalýdýr. 2.245 çocuk üzerinde yapýlan bir araþtýrmada, anne-babalarýn çocuklarýnýn durumlarýný takip etmemelerinin, çocuklarýn þiddete mârûz kalmalarýný tetiklediði tespit edilmiþtir.6

Aþaðýda þiddeti oluþturan faktörleri, kimlerin þiddete meylettiðini, kimlerin þiddetten uzak durduðunu incelemeye çalýþalým:

Bilgisayar ve tv'nin þiddete tesiri
Þiddet ihtiva eden bilgisayar oyunlarý, çocuklarýn baþarýsýna doðrudan menfî tesir eder.2 Araþtýrmalara göre bilgisayar oyunlarýnýn % 89'u þiddet ihtiva etmektedir.3-4 C.A. Anderson ve arkadaþlarý, 4.262 çocuk üzerinde yapýlmýþ araþtýrmayý deðerlendirmiþ; bilgisayar oyunlarýnýn, çocuklarýn, saldýrganlýk ve tedirginliðini artýrdýðýný, içtimaî münasebetlerini azalttýðýný tespit etmiþlerdir.5 Baþka bir çalýþmada ise, günlük tv izleme süresi ile þiddet davranýþý arasýnda güçlü bir baðlantý olduðu gösterilmiþtir.6 Çocuklarýn tv izlemesini azaltmak için hazýrlanan müdahale programýnda, üç ve dördüncü sýnýf öðrencilerinin tv izleme, bilgisayar oyunlarý oynama süreleri kontrol altýna alýnmýþtýr. Tv izleme ve bilgisayar oyunlarý oynama süreleri azaltýlýp, bunlarýn yerine yaþa uygun aktiviteler yerleþtirilen çocuklarda, aktiviteleri azaltýlmayan diðer çocuklara nazaran sözlü ve fizikî saldýrganlýðýn önemli ölçüde azaldýðý görülmüþtür.8 Sekiz ve dokuzuncu sýnýf öðrencilerinin nasýl vakit geçirdiðini araþtýran bir diðer çalýþmada ise, gençlerin haftada ortalama 9 saat video oyunu oynadýðý, 25,3 saat tv seyrettiði, 20,7 saat müzik dinlediði ve 3,4 saat kitap okuduðu tespit edilmiþtir.10

Müzik ve þiddet
Ülkemizde giderek yaygýnlaþan bazý müzik türlerinin gençlerimizin þiddete baþvurmalarýnda tesirli olduðu görülmektedir. Amerika'da gençlerin günlük ortalama 4-5 saat müzik dinlediði yapýlan araþtýrmalarda ortaya çýkarýlmýþtýr. Bir çalýþmada annelerin % 47'si, 'rap'taki þiddet mesajlarýnýn çocuklarýna menfî tesir ettiðini belirtmiþtir.7 Müzikte kafiyeli ve nakaratlý bazý menfî mesajlarýn, þiddeti ve cinsî davranýþlarý dýþa vurmaya yol açtýðý görülmüþtür. Özellikle 'heavy metal' dinleyen gençlerin kendilerini toplumdan izole etmeleri, uyuþturucu madde kullanmalarý ile þiddet davranýþlarý arasýnda önemli baðlantýlar tespit edilmiþtir. Bir görüþe göre bu tip davranýþlarý sergileyen gençlerin, kendilerini ifade için bu tarzý seçtiði ifade edilmiþtir.

Son yýllarda müzikte müstehcenlik, þiddet ve isyan gibi menfî mesajlar daha sýk vurgulanmaktadýr. Çeþitli suçlara karýþmýþ rap sanatçýlarýnýn birçoðunun, eserlerinde þiddeti körükledikleri görülmektedir. Amerika'da çok seyredilen bir müzik kanalýnýn yayýnlarýnýn % 22,4'ünde aþýrý þiddetin, % 25 kadarýnda ise silâhlarýn özendirildiði fark edilmiþtir. Model arayýþýnda olan çocuklarda bu durumun nasýl tesirli olduðunu tahmin edebilirsiniz. Çok seyredilen sanatçýlarýn, kendi davranýþlarý hususunda da sorumlu olduklarý unutulmamalýdýr.7 Maalesef ülkemizde bu konuda hâlâ yeterince araþtýrma bulunmamaktadýr.

Saldýrganlýðýn medya ile baðlantýsý
Saldýrganlýk teorisine göre medyaya yansýyan þiddet, çocuk ve gençlere çeþitli þekillerde tesir eder. Medyaya yansýyan þiddet hâdiseleri çocuklarda þiddet göstermeye meyilli saldýrgan bir kiþilik yapýsýnýn oluþmasýna ve çocuklarýn otomatik ve kontrolsüz davranýþlarla þiddeti dýþa vurmalarýna sebep olur.9 Kýsa süreli bilgisayar oyunlarýnýn saldýrganlýðý artýrdýðý, medyadaki þiddetin de, insanlardaki öfke, kin ve intikam duygularýný tahrik ettiði, bütün bunlarýn saldýrganlýk ve þiddeti beslediði gösterilmiþtir.

Cemiyette þiddet
Aile içi cinnet vak'alarý, bir hiç uðruna yapýlan kavgalar, ölümle neticelenen ihtilâflar ve her ortamda þiddetin ilk çözüm görülmesi bugün cemiyetimizin kanayan önemli bir yarasýdýr. Televizyonlara yansýdýðý kadarýyla toplumumuz âdeta þiddet üreten bir toplum hâline gelmiþtir. Ýnsanlarýn birbirine tahammülü azalmýþ, þiddeti temsil eden güçler (mafya, çete vb) topluma hâkim olmaya baþlamýþtýr. Toplumdaki þiddeti gören çocuk ve eriþkinlerin, þiddetin gücünü fark etmeleri uzun sürmemiþtir. Çocuk ve eriþkinler, tesiri altýnda kaldýklarý bu menfi gücü, dýþ dünyaya yansýtmaya baþlamýþlardýr. Cemiyetin þiddet konusundaki hassasiyeti ve topluma ait þiddet sebeplerinin bertaraf edilmesi, çocuk ve gençlerin müspet davranýþlarýný artýracaktýr.

Þiddete uðrayan, þiddet uygular
Küçük yaþlardan itibaren þiddetle karþýlaþmýþ, dýþlanmýþ kiþilerin þuuraltý, mârûz kaldýklarý hâdiselerin menfi tesirleri sebebiyle kirlenir. Psikolojik olarak þiddete uðrayan kiþiler, þiddete meyilli olur. Çocuklarda bu, daha net görülür. Sevgi yerine nefret ile büyütülmüþ, kendisine gereken deðer verilmemiþ veya aþýrý derecede benliði þiþirilmiþ çocuklarda, þiddete eðilim daha da artmaktadýr. Bu çocuklar akranlarýna saldýrmaktan çekinmemekte, küçük hâdiseleri büyüterek karþýsýndaki kiþiye baský kurmakta, þiddeti alternatifsiz bir çözüm olarak görmektedir. Çocuklarýn ruh saðlýðý açýsýndan aile içinde þiddetin olmamasý ve anne-baba arasýnda iyi bir diyalog zemininin olmasý önemlidir.

Gençlerin kendilerini ifade etmeleri
Ýlk gençlik dönemindeki kimlik arayýþlarý saðlýklý þekilde yönlendirilmezse, þiddete zemin hazýrlayabilir. Kendilerini ifade etmek ve fark edilmek isteyen gençler, müspet yaklaþýmlar görmezse, menfî davranýþlar sergileyebilir. Hususen ergenlik döneminde mafyavarî davranýþlara özenenlerin kýlýk-kýyafetten, saç-sakal týraþýna kadar mafya babalarýný kendilerine model aldýklarý görülür. Kendini ifade edebilen, hedefini belirlemiþ, baþarýlý kimselerin çevrelerini müspete kanalize ettiklerini görürüz. Model olabilme adýna, öðretmenlerin ideal davranýþlar sergilemeleri gerekmektedir. Müspet vasýflarla her gün karþýlaþýlmasý, bu davranýþlarýn yansýtýlmasý açýsýndan önemlidir.
Bazý eðitim müesseselerinde þiddetin az görülmesi, oralarda ideal modellerin bulunmasýndan kaynaklanmaktadýr. Gençlerin kafalarý bilgi ile dolarken, kalbleri de mânevîyatla takviye edilmektedir. Ýnsaný ruh ve beden olarak ayýrmak mümkün olmadýðýndan, beden-ruh dengesinin korunup beslenmesi önem kazanmaktadýr. Ruhu beslenmeyen kiþilerde saldýrganlýk eðilimleri artmaktadýr.

Aileye dikkat
Þiddete meyilli kimselerde görünürde ailevî, ekonomik veya sosyal bir problem fark edilmese bile, þiddet göstermelerinin normal olmadýðý kabul edilmeli ve bir yerlerde hata yapýldýðý düþünülmelidir. Bu hususta, özellikle aile ortamý göz önüne alýnarak, yetiþkinlerin þiddete eðilimi belirlenebilir ve tedbir alýnabilir.
Bütün çocuklar meþru daire içerisindeki huzurlu bir aile yapýsýný hak etmektedirler. Çocuklarýn ruh ve kalb dünyasýnda yýkýma yol açacak aile içi sýkýntýlarýn en aza indirilmesi mühim bir meseledir. Aile içi diyaloðun saðlýklý olmasý ve ailede mânevî bir atmosferin teneffüs edilmesi, menfî durumlarýn engellenmesinde önemlidir. Alkol, kumar, israf ve bencillik gibi kötü alýþkanlýklarýn ön plânda olduðu ailelerde yetiþen çocuklarýn, kalb ve ruh dünyalarý oldukça büyük yaralar almaktadýr. Bu tür aile ortamlarýnda yetiþen çocuklarýn gelecekleri maddî olarak düþünülse bile, mânevî yönleri eksik kalmakta, hayatlarý huzursuzluk içinde devam edip gitmektedir. Toplum saðlýðý açýsýndan risk altýndaki bu çocuklarýn durumlarýnýn tespit edilmesi ve onlara gerekli müdahalelerin yapýlmasý (devlet, sivil toplum kuruluþlarý, vakýflar vb) oldukça önemlidir.

Din eðitiminin karaktere tesiri
Din, müntesiplerini kötülüklerden koruyucu bir güce sahiptir. Dinini hakkýyla yaþayan kiþiler baþkalarýna karþý hoþgörülü ve tahammüllüdür. Çocuklarýn daha bebeklik döneminden itibaren, ahlâkî geliþmelerine müspet tesir edecek, vicdan mekanizmalarýný harekete geçirecek en önemli esaslardan biri dinî eðitimdir.11 Allah (cc) sevgisi ile büyüyen kiþilerde, O'nun yarattýðý her þeye karþý sevgi ve saygý vardýr. Allah (cc) sevgisini hakkýyla hisseden kimselerin karýncayý dahi incitmedikleri görülmektedir. Dindâr ailelerin çocuklarýnda þiddetin daha az görülmesi, bu çocuklarýn vicdan mekanizmasýnýn din eðitimi ile desteklendiðinin açýk bir delilidir.

Okullarda þiddeti önleyebilecek bazý tavsiyeler
- Çocuklara kendilerini nasýl ifade edebilecekleri misâllerle gösterilerek, olanlarýn diyalog kabiliyetlerini geliþtirmeleri saðlanabilir.
- Çocuklar problem çözerken þiddete yöneldiklerinde, ebeveyn veya eðitimciler uygun tavýr sergileyerek onlara problemi mâkul bir yolla çözmelerini gösterebilir.
- Davranýþlarýnda þiddet gösteren çocuklara karþý, okul idaresi ve öðretmenler, ortak ve uygun bir tavýr sergileyerek, çocuðun kendine çekidüzen vermesi saðlanabilir.
- Yaralayýcý ve öldürücü âlet taþýyan çocuklara, rehberlik servisi aracýlýðýyla gerekli müdahaleler gerçekleþtirilebilir.
- Þiddet sergileyen çocuklara anýnda müdahale edilerek, hâdisenin büyümesi engellenebilir.
- Þiddete uðrayan çocuklarýn yardým almak için rahat ulaþabileceði rehberlik servisleri kurulabilir.
- Çocuk ve gençlere benimseyebilecekleri iyi modeller sunulabilir.
- Çocuklarýn ders baþarýsý belli seviyelerde tutularak, onlara yaþlarýna uygun meþguliyetler verilebilir.
- Vicdan mekanizmasýnýn iþletilebilmesi için, çocukluktan itibaren gerekli eðitim verilebilir.
- Okullarda din eðitimi önemsenerek, model olabilecek insanlarýn davranýþlarý hikâyelerle anlatýlabilir. Allah sevgisi ve âhiret inancýyla çocuðun kalbî ve hissî dünyasý beslenebilir.
- Þiddetin; psikolojik, biyolojik ve sosyolojik zararlarý derslerde anlatýlarak, çocuklara muhtemel tehlikeler gösterilebilir.
Netice olarak, þiddete bulaþmýþ çocuk ve gençleri, toplumdan dýþlamadan tekrar kazanmak ve vicdan mekanizmalarýnýn çalýþmasýna yardýmcý olmak; anne-babalarýn, eðitimcilerin, uzmanlarýn, kýsacasý bütün toplumun vazifesidir. Dinimizdeki deðerlerin gençlere aktarýlmasý, bu tür problemleri önemli seviyede azaltacaktýr. Okullardaki þiddet daha da yaygýnlaþmadan, herkesin üzerine düþeni yapmaya çalýþmasý gerekmektedir. Özellikle bazý eðitim kurumlarýnda þiddete eðilimin, diðerlerine göre çok daha az olmasý, dikkate alýnmasý gereken hususlardandýr. Huzur dolu bir toplumun, huzur dolu eðitim yuvalarýnýn tesisinden geçtiðini asla unutmamalýyýz.



Yahoo! Messenger with Voice. Make PC-to-Phone Calls to the US (and 30+ countries) for 2¢/min or less.
--~--~---------~--~----~------------~-------~--~----~
You received this message because you are subscribed to the Google Groups "Kayzer.Net Ask Sevgi Mizah Eglence Gruplari..." group.
To post to this group, send email to KayzerNet@googlegroups.com
To unsubscribe from this group, send email to KayzerNet-unsubscribe@googlegroups.com
For more options, visit this group at http://groups.google.com/group/KayzerNet
-~----------~----~----~----~------~----~------~--~---

0 Comments:

Yorum Gönder

<< Home


Komik Videolar   islam  şarkı sözleri  yemek tarifleri  gelibolu  huzur   sağlık